Foghúzás

foghuzas_n.jpg

Ha a fog helyreállítása valamilyen okból már nem lehetséges (például: íny alatt letörött fog, előrehaladott fogágybetegség, sikertelen gyökérkezelés esetén), akkor foghúzást alkalmazunk.

Lehetséges fájdalommentes foghúzás?

Igen, sőt! A foghúzás a legritkább esetekben jár fájdalommal, és akkor is csak órákkal a kezelést követően, amikor a helyi érzéstelenítés hatása elmúlik.
Legtöbbször fájdalomcsillapítás nélkül, vagy csupán egy fájdalomcsillapító alkalmazásával a kellemetlenségek könnyen tolerálhatóvá válnak vagy teljesen megszűnnek. A sebészi foghúzáson átesett pácienseknek hosszabb gyógyulási időre, és kicsivel több kellemetlenségre kell felkészülniük a kezelést követő napokban.

Mikor szükséges a foghúzás?

• Erősen gyulladt fog kihúzása javasolt lehet, amennyiben kevés az esély a fog megtartására más kezelésekkel, vagy amennyiben a páciens maga dönt a fog eltávolítása mellett.

• Gyökérkezelt fog kihúzása javasolt lehet, ha a fog eltörik, vagy újra és újra panaszokat okoz.

• Letört fogak eltávolítása javasolt lehet, ha nem lehetséges a helyreállítás és a fog hosszú távú megtartása.

• Bölcsességfog húzása gyakran javasolt, ha az visszatérő panaszokat okoz.

• Fogszabályozós kezeléshez, helyhiány esetén javasolt lehet némely fogak eltávolítása.

• Teljes, vagy majdnem teljes állcsontot érintő implantációs kezelés esetében ésszerű lehet azoknak a fogaknak az eltávolítása, amelyek hosszú távon kockázatot jelenthetnek a kezelés sikerére, tartósságára nézve.

A foghúzás utáni első napok

1. A gyors és minél inkább panaszmentes gyógyulás érdekében a foghúzást követő napokban az alábbi utasítások betartására kérjük pácienseinket:

2. A szájüreg, és a fogak tisztán tartása, fokozott odafigyelés az általános szájhigiéniára

3. Dohányzás, és alkoholfogyasztás mellőzése

4. Tejtermékek fogyasztásának mellőzése

5. Kímélő, nem túl fűszeres, könnyedén megrágható és nem túl forró ételek fogyasztása

6. Nehéz fizikai munka kerülése

7. A seb szívogatása, erőteljes öblögetés szigorúan tilos!

Foghúzás után - pótoltassuk-e az elvesztett fogat?

A fogeltávolítást többnyire akut probléma, például erős fogfájás esetén alkalmazzuk, mint gyors-, vagy mint az egyetlen lehetséges megoldást. Fogainkra azonban nem úgy kell tekintenünk, mint 32 különálló és egymástól független kicsiny testrészre, amelyből egy, vagy több elvesztése csak mennyiségi veszteség. Fogazatunkra sokkal célszerűbb egy egységként, egy rendszerként tekintenünk, amelyből a foghúzáskor elveszett egy alkatrész. A gépezet ettől még hosszú ideig elláthatja a feladatát, ám a többi alkotóelemre nagyobb teher hárul, így a várható élettartamuk is lerövidül.